2009-12-20

Lucka tjugo, december 2009

Återanvändning är bra. Dagens lucka visar hur du kan förvandla en fin men sliten tröja till en väska. På det viset kan du njuta av den ännu ett tag. Beskrivningen på hur man gör har jag översatt här nedan. Hur väskan ser ut och bilderna på hur man gör hittar du i bloggen WhipUp.net ... Handcraft in a hectic world.

Förra veckan när jag grävde runt i andrahandsaffärer med min vän Sarah kom jag hem med ett antal färgglada tröjor färdiga för att tovas. De ropade till mig att de ville bli handväskor, så det blev de. Jag tänkte dela med mig av hur man gör om det är fler som vill göra ett försök

1. Hitta en tröja som kommer att tovas när den tvättas. Den bör vara så nära 100% ull som möjligt. Färgglada, randiga och ulliga tröjor blir perfekta till projektet. I exemplet använde jag en vit tröja med paljetter som var gjord i angora, mohair och ull, den tovade sig inte så bra så resultatet blev en mindre stadig väska.

2.Tvätta tröjorna i en varm såpig tvätt och torka i torktumlaren till de är helt torra.

3. Klipp i två lager, halterneck formade, enligt följande: Om så önskas, klipp bort nedre kanten av tröjan. Klipp genom båda lagren på en gång, klipp en kant längs vardera sidan av tröjan, nära sömmen. Följ sömmen och fortsätt klippa bort ärmarna också. Du har två delar av tröjan. Ansa så att halterneck formen blir brant.

4. Vänd tröjan ut och in, eller lägg bitarna med rätsidorna mot varandra. Börja under ena ärmen, sy ner längs sidan, över botten och upp igen till andra sidan.

5. Fortfarande räta mot räta, sy ihop kragens fram och baksida, sy ett par gånger för att göra handtaget stadigare.

6. Vänd tröjan rätt väg. Du har nu en enkel väska, ihopsydd på sidorna, i botten och handtaget och med två ganska stora och ostadiga sidöppningar.

7. Vik ned kanterna runt vardera sidan och sy en stickning.

8. Vik kanten en gång till och sy en söm för hand med matchande tråd och en stor broderinål.
Väskan är klar! Min tog mindre än 30 minuter att göra.

För att göra en blomma av den nedre kanten som du klippte bort. Ta ena biten, från fram eller baksidan, trä en broderinål med tråd och knut en knut med en lång svans. Lägg tröjkanten horisontellt och börja med ena kortsidan, vik ett Z och stick nålen igenom. Dra åt hårt. Det här är mitten på din blomma. Börja vira bandet runt mitten, dra åt och sy fast då och då. När du har rullat upp hela kanten avslutar du med att sy igenom ett par gånger till och knyt ihop med tråden. Knyt flera gånger och dra åt hårt. Fäst på väskan och vik ned det yttersta varvet så att du får ett stiligt blomblad. Ull som är väl tovat fransar sig inte, så du kan elt enkelt klipppa ut löv eller andra dekorationer från ärmarna att lägga till designen.

Inga kommentarer: