2008-08-29

Pop-up 3: V-vikning

Skriven av Blomman

Ännu en pop-up variant som kallas v-vikning.

Ta en kortbas och ett papper som kommer att bilda v-vikningen.



Vik papperet på mitten.



Klipp ut en siluett. Här gjorde jag en buske men du kan göra en stad eller en bilkö eller vad som helst.



Biga ca en cm från bottenkanten och vik upp en flik som siluetten kan stå på.



Klipp isär fliken vid mitten.



Vik ihop siluetten så att fliken kommer på utsidan. Sätt på lim och lägg siluetten i en vinkel på kortbasen. Placera mitten mot kortbasens vikning.



Limma den andra fliken och vik ihop kortbasen så att den andra sidan limmas fast.



Vik upp och du har en stående siluett.



Så här ser det ut på baksidan.



Om man vill kan man bygga på 3D-effekten med hjälp av stödtekniken jag visade förut.



[img]http://img.photobucket.com/albums/v652/johannaelisabet/P8250011.jpg[/img]

När kortet är ihopvikt ska alla pop-up delar ligga plant inne i kortet.

2 kommentarer:

Maria sa...

Åh, jag ser framför mig vilka grymt läckra popup-kort man kan göra! Tack för inspirationen, Blomman - och nu ska jag läsa om de andra varianterna också!

Anonym sa...

Så bra!! :-)