2007-06-23

Fotografering av alster

Skrivet av CyberPet.

Jag börjar med att använda ett större vitt papper (har förvisso inte jättestort som syns nedan) som bakgrund/golv. För att få korrekt vitbalans använder jag ett gråkort (se nedan) som jag korrigerar om det blir lite galet.

För det mesta behöver jag inte redigera så mycket, jag kan för det mesta beskära bort störande objekt eller radera lite av bakgrunden. I mitt fall brukar jag oftast bara radera bort gråskalan och beskära bilden tätare.

Det viktigaste är egentligen hur man ställer in kamera/blixt. Jag har en extern blixt som jag vinklat upp i taket, så att det sprider ljuset bättre. Men normalt vill kameran kompensera för vit bakgrund (för att göra den "Neutralgrå") så man måste lura kameran och öka exponeringen.

Nedan är ett exempel på hur ett exponeringsprov ser ut, för att avgöra hur mycket jag ska ställa in blix/kamera.

Som du ser på första bilden uppe till vänster så är det "Normalinställning". Dvs bakrunden blir väldigt grå och hela bilden mörk. Detta för att det är en större yta vitt än annan färg. Så därför får man prova sig fram lite till bästa blixtkompensationen (antingen på blixten eller i kameran) för just det motiv man ska fota. Jag brukar lägga mig på +1 till +1 1/3 när jag fotar av kort och andra små objekt och får då mest vit bakgrund. Om den inte blir helt vit kan man efterjustera detta senare i Photoshop också.

Inga kommentarer: